Showing posts with label *Islam*. Show all posts
Showing posts with label *Islam*. Show all posts

Friday, May 20

Mahsuri Telekung for Raya

#TelekungMahsuri 
Price : RM159.00 exc postage
Material : High Quality Swiss Cotton
Release Date : 21st May 2016
Limited pcs available.

Hurry up place your order now
WA 01118761593














Notakaki: Ermm Jade Green or Dusty Blue?

Thank you for reading ~!

Tuesday, July 16

Rasulullah is my Doctor, Bacalah !

 Assalammualaikum..

Alhamdulillah... dah hari ke-7 kita berpuasa..

Just nak share.. Hari tu dapat Ramadhan Gift dari agensi. Actually memang tiap-tiap tahun this agency akan bagi Ramadhan Gift which sangat best. Macam last year dapat Ensiklopedia Solat.. A year before that buku pasal solat juga tapi tak ingat tajuk, telekung, sejadah n kain pelikat...
This year pulak dapat  buku Rasulullah is my Doctor, telekung for travel, Kurma Ajwa dan kain pelikat.. Alhamdulillah...

 

Ia buku yang bagus. Aku tengah belajar untuk mengamalkan hidup yang sihat dengan mengamalkan perubatan yang jelas dinyatakan dalam Al-Quran serta sunnah nabi. Yang utama aku boleh lakukan sendiri, Insya-Allah.
 
So now mostly tiap malam before tidur aku selak lah buku Rasulullah is my Doctor ni... 
Of course lah cari tips yang sesuai untuk diaplikasi waktu Ramadhan ni. hiks. Uols mesti boleh agak tips apa kan...

So yeah last week gigih la mencari Lemon & Madu untuk diaplikasikan... Semoga usaha ni berjaya lah hendaknya. Aminnn...

Kat sini aku share sikit ye pasal kebaikan Madu, Lemon & Kayu manis.. nak lebih pergi beli buku tu. Its very informative n practical.... 


Madu dan Jus Lemon
Madu membantu dalam mengurangkan berat badan apabila diminum bersama air suam dan jus lemon.

Resipi : campurkan 2 sudu besar madu dengan segelas Jus Lemon ( jus lemon dibuat sama ada diperah buahnya sehingga airnya keluar ataupun dikisarkan bersama isinya dan dicampurkan madu selepas siap dikisar).
1 – Diminum pada waktu pagi setiap hari. – amalkan sekurang-kurangnya 4 bulan , untuk keputusan lebih baik , 6-8 bulan.  Apabila sudah mencapai berat badan yang disukai , tidak perlu berhenti, boleh diteruskan pengambilan. Ianya akan mengekalkan berat badan pada tahap sihat. (tidak gemuk , tidak pula terlalu kurus)
Madu dan Kayu manis 
 Resipi lain yang berguna adalah serbuk kayu manis bersama madu dan air suam.
Resipi : 1 sudu serbuk kayu manis + 1 sudu madu + 1 cawan kecil air suam , gaulkan biar ianya menjadi sekata.
Minum pada waktu
1 – perut sedang kosong , awal pagi
2 – sejam sebelum makan
3 – malam sekitar sejam sebelum tidur
Jika minum secara tetap , ianya tidak akan membenarkan lemak untuk berkumpul dalam badan walaupun individu tersebut mengambil makanan yang tinggi kalori.

Selamat mencuba...

" Setiap penyakit ada ubatnya, diketahui oleh orang yang berilmu dan tidak diketahui oleh orang yang tidak berilmu kecuali tua dan mati."

Nota kaki : Madu dan kayu manis pon boleh untuk jerawat !



Thank you for reading ~!

Friday, July 12

Kesilapan Kerap Muslim Dalam Bulan Ramadhan

Pada hemat saya, kita bolehlah mengatakan bahawa objektif atau sasaran yang perlu dicapai oleh Muslim di bulan Ramadhan ini kepada dua yang terutama. Iaitu taqwa dan keampunan. Perihal objektif taqwa telah disebut dengan jelas di dalam ayat 183 dari surah al-Baqarah. Manakala objektif ‘mendapatkan keampunan' ternyata dari hadith sohih tentang Sayyidatina Aisyah r.a yang bertanya kepada nabi doa yang perlu dibaca tatkala sedar sedang mendapat lailatul qadar. Maka doa ringkas yang diajar oleh Nabi SAW adalah doa meminta keampunan Allah SWT.

Bagaimanapun, kemampuan untuk mendapatkan kesempurnaan pahala ramadhan kerap kali tergugat akibat kekurangan ilmu dan kekurang perihatinan umat Islam kini. Antara yang saya maksudkan adalah :- 

1) Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja (bukan kerana uzur yang diterima Islam). Perlu diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja tanpa uzur seperti mengeluarkan mani secara sengaja, merokok, makan dan minum. Ia dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua perkara yang membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu. (Fiqh as-Siyam, Al-Qaradawi, hlm 112).
Ia dikira denda yang pertama baginya selain kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini disebut di dalam sebuah hadith, Ertinya : "sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu" (Riwayat al-Bukhari) 

2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam. Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi SAW malah bercanggah dengan sunnah baginda. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam. (Awnul Ma'bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi SAW. (Fath al-Bari, 4/138) 

3) Bersahur dengan hanya makan & minum sahaja tanpa ibadah lain. Ini satu lagi kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik untuk beristigfar dan menunaikan solat malam.
Firman Allah ketika memuji orang mukmin ertinya : " dan ketika waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar" (Az-Zariyyat : 18)
يا رسول الله , أي الدعاء أسمع ؟ : قال : جوف الليل الأخير ودبر الصلوات المكتوبة
Ertinya : "Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :" Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu" ( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)

4) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa. Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, ‘ponteng' solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi ‘kurus kering' pastinya. 

5) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih. Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatakala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi SAW bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam. 

6) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah. Malanglah mereka kerana setiap amalan di kira dengan niat, jika niat utama seseorang itu ( samada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh Nabi SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhari. Maka, "Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat". (Riwayat al-Bukhari) 

7) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini. 


 

8) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat. Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291) 

9) Menganggap waktu imsak sebagai ‘lampu merah' bagi sahur. Ini adalah kerana waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah ‘lampu amaran oren' yang di cadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu, janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakti ulama merupakan waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 278) 

10) Wanita berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat. Ini nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid, malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah da didedahkan berjalan dan naik tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.

11) Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram, samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba. Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya, tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan' ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan lain.
Nabi Muhammad menceritakan :-
ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إلى السَّمَاءِ يا رَبِّ يا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ
Ertinya :  menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya. ( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih)
Justeru, bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram?. Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri dari riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.

12) Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka. Ini satu lagi jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam. Nabi SAW telah menyebut :-

ثلاثة لا ترد دعوتهم , الإمام العادل , والصائم حتى يفطر ودعوة المظلوم
Ertinya : "Tiga golongan yang tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang di zalimi" ( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )

Selain itu, doa menjadi bertambah maqbul tatkala ingin berbuka berdasarkan hadith.

إن للصائم عند فطره دعوة لا ترد
Ertinya : "Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak" ( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya sohih)

Sumber :  Zaharuddin.net 

Nota kaki : sama-sama lah kita berusaha untuk mendapat keberkatan-Nya.. 

Thank you for reading ~!

Tuesday, July 9

Ramadhan Kareem


Marhaban yaa Ramadhan, pucuk selasih bertunas menjulang dahannya patah tolong betulkan, puasa Ramadhan kembali menjelang, salah dan khilaf mohon dimaafkan. 

Selamat Menunaikan Ibadah puasa




The purpose of Ramadan isn’t to fill our stomachs or even empty them. But to empty our hearts of everything but ALLAH.


Thank you for reading ~!

Wednesday, September 5

Rabu Tanpa Kata Hanya Doa

[ SOURCE ]

Jodoh seperti rezeki, ia telah ditentukan. Namun, kita tidak tahu apa yang telah ditentukan oleh Allah. Dengan berpegang pada hakikat itu kita diperintahkan-Nya agar berusaha.


Nota Kaki :  Sharing is caring !

Thank you for reading ~!

Monday, September 3

Oppa Gangnam Style ?

Assalammualaikum...

Have you heard/watch this video ? It such a hype now. Well I haven't. Thanks to my Unifi for the bad service for the past few days cause I can't watch youtube like I used to. Otherwise I might be watching this video too. Sigh. 

So I found a status in fb from unknown pertaining to this song.. I decided to copy and post it here cause it's such an eye opener and a gentle reminder for us as a muslim ;)
 
Pic credit to google image

Hamba Allah :

ok saya telah buat kajian mengenai fenomena "oppa gangnam style" ini. berikut adalah summary berkenaan dengan apa yang saya dapat.

1. gangnam memang nama sebuah tempat. apa yang specialnya gangnam ini? ia sebuah tempat berkumpulnya segala elit yang bermandi kemewahan yang dipanggil chaebol termasuk juga pengasas jenama samsung dan hyundai tinggal di situ. dewasa ini, telah berlaku ketidakseimbangan sosioekonomi di korea menyebabkan jurang miskin dan terlampau kaya semakin besar dan kes-kes rasuah juga meningkat, semua ini menghasilkan situasi perasaan sangat menyampah golongan awam biasa terhadap gaya hidup golongan mewah yang selalu enjoy dengan harta dan wanita.

2. PSY penyanyi rap hanya buat apa yang selalu penyanyi rap lakukan dalam mesej lagunya, iaitu kritikan sosial secara satira, sindiran, sinis, ejek bagi meluahkan rasa geram, bengang, menyampah, tension dalam lirik. Kita tahu Eminem pun banyak buat kritikan sosial dalam lirik lagunya.

3. Sekarang tiba bab yang paling menjadi fenomena, iaitu tarian dan aksi yang ditonjolkan dalam klip video. Tarian dan aksi PSY tidak ada yang special, malah itu adalah tarian-tarian hodoh yang biasa dibuat dalam parti liar tak berakhlak sepertimana yang disebut Saudara Rusydi "gerakan tak senonoh dan lucah". Mengapa tarian hodoh ini ditonjolkan bersama lirik lagu kritikan sosial? Ia merupakan satu kombinasi kepada expression menyampah yang ingin ditonjolkan berkenaan cerita orang-orang mewah Gangnam. Tarian itu cuba menggambarkan PSY sebagai seorang playboy. Bagi yang tak tahu kenapa aksi menunggang kuda dipilih untuk melambangkan imej playboy untuk disesuaikan dengan lirik menyampah pada orang mewah Gangnam, kerana ya, memang betul, aksi menunggang kuda adalah sindiran permainan posisi seks ala barat. Ia selalu ditunjuk dalam filem komedi lucah hollywood.

4. Maka sepertimana lagu Eminem yang penuh mencarut tapi bermesejkan kritikan sosial yang baik boleh kita anggap sebagai tak berakhlak, aksi PSY dengan imej playboy yang terkinja inipun sepatutnya tidak ada masalah untuk kita anggap tak berakhlak, apatah lagi klip videonya memang tak berakhlak pun! Mesej Sdr Rusydi berkenaan dengan jangan ikut trend tak berakhlak oleh seluruh umat Islam adalah tepat dan betul.

5. Ada orang mendakwa tarian "gangnam style" sangat bermanfaat untuk ditarikan atas alasan bersenam dan berpeluh, percayalah jika anda mengamalkan "tarian punggung di depan rumah Ambiga" juga akan boleh menghasilkan senaman pinggang dan peluh menitis-nitis, tapi adakah patut ia dijadikan trend padahal ia disepakati tidak berakhlak.

6. Kesimpulannya, PSY menari untuk menghodohkan dirinya bagi meluahkan rasa menyampah pada cara hidup golongan mewah gangnam, tapi ramai orang mempraktikkannya sebagai aksi yang menghiburkan dan kelakar, padahal aksi tarian itu untuk lambang imej playboy yang lucah yang hodoh lagi buruk! Dalam islam kita dilarang beraksi seperti kaum-kaum tak berakhlak dan lucah seperti ini. Makanya, orang yang terikut-ikut aksi PSY seperti yang telah menjadi fenomena di Amerika sekarang, merupakan orang-orang yang tak faham apa yang ingin disampaikan oleh PSY. Sebab itu orang korea sendiri tak faham apa yang hebat sangat tarian PSY itu.

7. Di Malaysia kita pernah dikejutkan fenomena "goyang inul" yang memang disepakati semua wanita sebagai tarian lucah. Sebenarnya "tarian kuda" PSY dalam "gangnam style" ini lebih kurang maksud macam "goyang inul" lah bagi mereka yang tak faham apa itu tarian tak senonoh dan lucah.

8. Apabila kita semua setuju aksi-aksi sebegini adalah tak berakhlak, kita juga wajar menyuarakan pada semua dance performer muslim supaya menghentikan semua jenis tarian ghairah dan lucah,baik di atas pentas, dalam klip video atau di mana saja festival. begitu juga termasuk tarian tak berakhlak adalah tarian-tarian yang mencampurkan lelaki dan perempuan dan bersentuhan walaupun ia dinamakan tarian tradisional seperti zapin. ada beberapa tarian yang sopan yang boleh diamalkan contohnya tarian silat.

source: FB

wallahualam.. Yang baik kita jadikan teladan, yang buruk kita jadikan sempadan...

Nota kaki : I do like k-drama, k-variety shows... but k-pop is really not my cup of tea. so yeah...

Thank you for reading ~!

Friday, July 20

Ramadhan Kareem



Alhamdulillah kita semua diberi umur yang panjang oleh Allah SWT dan sekali lagi mengerjakan ibadah puasa di bulan Ramadhan yang amat dinantikan umat Islam. Semoga masa lapang yang ada digunakan dengan melipatgandakan amalan kita dengan harapan ganjaran dan keredhaan Allah SWT. Pada bulan ini, pintu syurga dibuka dan pintu neraka ditutup. Dengan peluang besar ini harap kita semua mengambilnya semaksima mungkin sebagai bekalan untuk menghadap-NYA suatu hari nanti.  Lapar atau dahaga itu tidak bermakna jika kita masih melakukan perkara yang dilarang Allah SWT.
 Jom beramal..


Daily checklist for Ramadhan

Pictures credit to google image

Thank you for reading ~!

Friday, July 6

Zikir Harian Untuk Hari Jumaat

sumber gambar dari google

Hari Jumaat 
YA ALLAH … YA ALLAH … YA ALLAH 

Fadilatnya : 
Allah akan memberi ketenangan hati bagi yang membacanya dan merasa kelazatan zikrullah

 

Thank you for reading ~!

Friday, June 1

Teka-teki Imam Ghazali

Assalammualaikum

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) : 

Imam Ghazali = " Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = " Orang tua "
Murid 2 = " Guru "
Murid 3 = " Teman "
Murid 4 = " Kaum kerabat "
Imam Ghazali = " Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"
Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan "
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "
Iman Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun keadaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama".

Iman Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"
Murid 1 = " Gunung "
Murid 2 = " Matahari "
Murid 3 = " Bumi "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."

IMAM GHAZALI" Apa yang paling berat didunia? "
Murid 1 = " Baja "
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah "
Imam Ghazali = " Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah."

Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"
Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun"
Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat "

Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? "
Murid- Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "
Imam Ghazali = " Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri "

Sumber : iluvislam



Thank you for reading ~!

Friday, July 29

A Checklist For Ramadan



1. Ask Allah to enable you to reach Ramadan and to get the most out of it as the Salaf (early generation of pious people) used to do.

2. Intend to fast every day with Iman and pure intention seeking the reward from Allah alone. The Prophet peace be upon him said, “Whoever fasts in Ramadan with Iman and seeking reward (from Allah) his past sins will be forgiven”. (Bukhari)

3. Read the whole Qur’an at least once as the Prophet peace be upon him did.

4. Have Suhoor as the Prophet peace be upon him said, “Have Suhoor because it is blessed”.

5. Make Du’a during the fast because the Prophet peace be upon him said that three people’s supplication is not rejected one of them is the fasting person. Ask for the good of this life and the next for yourself, your family and Muslims in general.

6. Make Dua before opening the fast. The Prophet peace be upon him said, “The fasting person has a supplication that is answered when he opens his fast”.




 dua breaking fast

7. Give Sadaqah and be good to people. The Prophet peace be upon him was the most generous of people and he was most generous in Ramadan.

8. Avoid anything that diminishes the fast such as, lying, backbiting, cheating, getting angry. The Prophet peace be upon him said “Whoever does not give up false statements (i.e. telling lies), and evil deeds, and speaking bad words to others, Allah is not in need of his (fasting) leaving his food and drink.” [Bukhari]




 dua when angry

9. Do not eat too much after Iftar.

10. Ask for forgiveness since this is the month Allah frees people from the fire.

11. Pray At-Tarawih with Khushoo. If you pray in the Masjid complete the Salah with the Imam. If you pray at home prolong the Salah as long as you can. The Prophet peace be upon him said, “Whoever prays during Ramadan with Iman and seeking reward (from Allah) his past sins will be forgiven”.

12. Feed the poor and invite others for Iftar. The Prophet peace be upon him said, “Whoever gives Iftar to someone fasting he will have the same reward without decreasing the reward of the person fasting”.

13. Try harder the last ten nights especially the odd nights. The prophet would strive in Ramadan more than he would in any other month and more so in the last ten days.

14. Say this Dua in the nights that Laitul-Qadr is likely to fall on: Allhumma innaka afuwun tuhibbul-afwa fa’fu anni (O Allah you are Forgiving and love forgiveness so forgive me).

15. Ask Allah to accept all your good actions during this month.

[ SOURCE

nota kaki : Selamat berpuasa buat semua muslimin dan muslimat

Thank you for reading ~!

Thursday, July 14

Supplications doas for every occasion

Assalammualaikum..

Hai kawan-kawan. Hari aku nak share satu app bagi pengguna Apple yang beragama Islam. Sharing is caring kan ;)) The only doa app that you will ever need. Btw app ni bagus dan sesuai sangat memandangkan Ramadhan semakin hampir.

Supplications. Doa-doa yang boleh kita amalkan dalam seharian hidup kita.

Kita ni manusia kadang-kadang lalai. Doa yang simple pun kadang-kadang lupa. We take things for granted.  Jom tengok printscreen dari iPhone aku ni.






Have the doa for every part of your day at your fingertips with the Daily Routine section






Ni antara doa yang boleh digunakan dalam daily routine kita. Biasa kita sebelum tidur je baca doa kan?






Doa yang sesuai di baca pagi/petang.






Ni pulak antara doa yang kita sepatutnya amalkan sentiasa. Sebab kita manusia tak lepas dari buat kesilapan kan?






Sepanjang ramadhan pulak mari kita amalkan doa-doa ni. Semoga ibadah puasa lebih sempurna...






Ni pula favourite aku. Means doa yang aku cuba amalkan sekarang. Doa ketika marah tu aku kena amalkan selalu. ^_^

Marilah kita berubah ke arah kebaikan. Aku pun bukan lah perfect. Just wanna share something that will benefit us. ;)) May Allah bless us all in all our endeavors that will be benefit to us and the Ummah at large.

Have a wonderful day ya akhi wa ukhti.

Nota kaki : mari la kita download pahala sebanyak mungkin. Ianya percuma dan tiada had bandwith.

- Posted using BlogPress from Nadea's iPhone
Thank you for reading ~!

Thursday, January 27

Five pillars of Islam


 
Allah is One and like no one,
He has no partner, nor a son,
He is Kind and Just and Wise,
And has no form, shape or size.

His final Messenger to all of us,
Did so much without a fuss,
Muhammad is his blessed name,
As mercy to the worlds he came.

Five times a day we make Salah,
That’s when we bow down to Allah,
We ask for guidance when we pray,
And this we do every single day.

We have to share with those in need,
And not give in to thoughts of greed,
Zakah then helps us in this way,
Lest we should err and go astray.

In the month of Ramadan we must fast,
From the first day to the last,
When food and drink we put aside,
By fasting rules we then abide.
And all those who can afford,
Seek the pleasure of their Lord,
They perform their Hajj you know,
When to Makkah the pilgrims go.

(Author Unknown)

trying. trying. trying.
to be a good MUSLIMAH.

nota kaki : Islam has all the beauty for the eyes who want to see.

Thank you for reading ~!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...